August 6, 2022 By irasyaziera1 0

Clean & Clear Negative Energy

Bulan August lebih dikenali sebagai bulan hantu ( Hungry Ghost) terutama bagi masyarakat cina. Jadi jangan terasa kalau ada kawan-kawan cina  you all yang menolak perlawaan you all untuk keluar pada waktu malam.

Perayaan hantu lapar atau lebih dikenali dengan nama “Yu Lan” dalam Mandarin dan “Phor Thor” dalam masyarakat Hokkien adalah perayaan yang disambut setiap tahun sejak zaman dahulu lagi.

Pada bulan ini roh akan dibebaskan dari neraka dan masyarakat cina akan memberikan “persembahan” kepada roh-roh yang telah meninggal.You all selalu nampak ada kat tepi-tepi jalan atau rumah orang cina ni mereka akan bakar colok dan wang kertas serta tawarkan persembahan mereka dalam bentuk makanan.

Antara pantang larang masyarakat cina yang perlu you all tahu semasa perayaan hantu lapar ini adalah:-

  1. Jangan gantung baju waktu malam terutama yang berwarna merah
  2. Jangan beli rumah atau pindah rumah
  3. Jangan pandang belakang
  4. Jangan kutip duit tepi jalan
  5. Jangan suka tangkap gambar pada waktu malam
  6. Jangan pergi kawasan sungai atau air yang merbahaya
  7. Jangan makan makanan sembahyang
  8. Jangan pakai pakaian yang berwarna hitam,
  9. Jangan naik last train atau bas
  10. Jangan cucuk chopstick atau lidi berdiri dalam mangkuk nasi
  11. Jauhkan diri daripada air pada waktu malam
  12. Jangan duduk barisan hadapan ketika persembahan berlangsung.

 

Actually, banyak lagi pantang larang pada bulan hantu ini. Kat tempat kerja ira ini pun kebanyakan pesakit cuba untuk mengelak untuk melahirkan bayi atau admiited to the hospital pada ulan hantu ni. Tapi, kalau dah namanya emergency tak boleh nak dielakkan juga kan

Apa pun kepercayaan mereka, seperti juga masyarakat melayu dan cina serta masyarakat lain di Malaysia kita perlu hormati adat dan kepercayaan masing-masing. yang penting kita perlu lindungi diri kita daripada kuasa-kuasa negative ni daripada menguasai kita. tak kisah lah cara bagaimana kita gunakan. sama ada secara spiritual, meditasi dan sebagainya.

Essential oil adalah salah satu cara yang diguna pakai untuk melindungi diri daripada aura negative ini. Ia m emmang telah digunakan sejak berabad lagi. Antara essential oil yang boleh digunakan adalah seperti sacred angel, Hyssop, palo santo, Purification dan Lemongrass.

 

Lemongrass

  • Lemongrass banyak kegunaannya. antaranya untuk meningkatkan selera makan, untuk halau serangga, “good for circulation” dan banyak lagi.
  • Dari segi emosi, lemongrass boleh digunakan untuk mengurangkan rasa terkilan. Ia boleh transform negative energy to positive energy.
  • caranya dengan inhale atau sapu pada solar plexus

 

Purification

  • Kita semua tahu purification sellau digunakan untuk menghilangkan bau yang kurang menyenangkan. Tapi purification juga boleh digunakan untuk mengawal emosi.
  • Ia boleh menghilangkan emosi negative seperti risau “being rejected or abandon”
  • untuk mereka yang ada “anger issue” boleh sapu purification ni  di vitaflex liver point or dekat “nipple”. Bila sapu fikirkan perasaan yang happy, perasaan yang berlawanan dengan “anger”. inhale sekerapnya.

 

Palo santo

  • Minyak yang bagus untuk “spooky things”. boleh bawa kemana-mana terutama mereka yang selalu balik malam.Dah satu hari keluar, nak balik rumah boleh sapu palo santo ini untuk hilangkan negative energy.
  • Ia boleh menghalau benda-benda entiti.
  • Ia juga dipercayai boleh membawa “good fortune”

 

Hyssop

  • Ia adalah agent untuk mencairkan kahak, bagus untuk respiratory support dan batuk-batuk.
  • Orang zaman roman dulu guna hyssop untuk melindungi diri mereka daripada menjadi terlalu emotional

 

Sacred angel

  • Reformulation daripada white angelica. Bau dia best sangat.
  • white angelica melindungi diri daripada emosi negatif. sacrad angel seimbangkan energy & grounding
  • kalau ada yang tak suka dengan kita atau ada yang tak seronok dengan pencapaian kita, boleh guna white angelica dan boleh tambah sacred angel ni.