December 15, 2020 By irasyaziera1 0

10 Cara Menggunakan Peppermint Essential Oil

10 Cara menggunakan Peppermint Essential Oil

Peppermint adalah antara essential oil kegemaran saya. Ia adalah essential oil yang mesti ada dan akan saya bawa kemana mana sahaja. Pappermint juga adalah essential oil yang menjadi sebab saya mencintai essential oil. Saya menggunakan peppermint essential oil untuk menghilangkan sakit kepala saya pada ketika itu. Saya ni jenis yang jarang sakit tetapi ntah kenapa hari itu saya mengalami sakit kepala yang melampau2. Maybe juga stress kot. Rakan saya memberi peppermint essential oil  dan saya hanya meletakkan sedikit di tapak tangan dan menghidunya. Amazing!! Dengan kuasa Allah s.w.t sakit kepala ni hilang dalam beberapa minit. Sejak itu saya mula percayakan essential oil dan menjadi peminat tegar essential oil young living.

 

Peppermint adalah ramuan aromatik dalam keluarga pudina. Ini adalah pudina hibrid yang merupakan persilangan antara spearmint dan watermint. Ia boleh didapati secara semula jadi di Amerika Utara dan Eropah. Minyak pati pudina boleh diekstrak dari daun tanaman pudina dan digunakan untuk pelbagai tujuan yang berbeza.

 

Sekiranya anda memerlukan beberapa alasan lagi untuk menyukai kekasih ini, berikut adalah 10 kegunaan minyak Peppermint

 

10 CARA PENGGUNAAN MINYAK PEPPERMINT

  1. Membantu Melegakan Sakit Sendi Atau Otot yang Berkaitan dengan “Strain & Rheumatoid Arthritis”. Cairkan dengan carrier oil (jika perlu) atau sapukan secara langsung (tidak dicairkan) pada otot yang sakit dan letih. Anda akan merasakan sensasi kesemutan serta-merta, dan perhatikan bahawa ia sangat membantu.

 

  1. Meningkatkan Ketenangan. Saya suka menambah 10 titik peppermint ke botol roller 10ml – kemudian sapukannya di pelipis dan bahagian belakang leher saya. Ia sangat berguna apabila anda mengalami sakit kepala pada akhir hari kerja yang panjang.

 

  1. Boleh Dihidu Untuk Mengurangkan Gejala Selsema & Batuk. Peppermint sangat amazing dan saya rasa ia dapat membantu mengatasi kesesakan sinus dengan cepat apabila saya batuk atau selsema. Anda boleh dengan mudah menggosok ke dada dan jika perlu campurkan dengan carrier oil.

 

  1. Semasa Mengalami Ketidakselesaan Pencernaan, peppermint boleh Berfungsi Sebagai Karminatif Dan Antispasmodik. Cairkan dengan carrier oil. Sapukan ke kawasan yang tidak selesa, dan anda akan mula merasa lega dengan cepat. Atau: Tambahkan 1-2 tetes ke kapsul sayuran kosong dengan minyak kelapa, dan ambil secara dalaman.

 

  1. Kejelasan Mental, Fokus & Tenaga. Peppermint sangat menyegarkan! Apabila anda perlu memandu kereta untuk perjalanan jauh, Petang yang mengantuk dan suasana yang lemau di pejabat. Tambahkan 1 tetes peppermint dan 1 tetes orange essential oil ke telapak tangan anda. Gosokkan bersama, dan tarik nafas dalam-dalam. Campuran ini akan membangunkan anda dalam masa yang singkat.

 

  1. Mual & motion sickness. Anak saya adalah salah seorang yang amat sukar untuk dibawa untuk berjalan2 terutama jika memerlukan perjalanan yang jauh. Motion sickness yang dihadapinya sering mengganggunya sehinggalah dia menggunakan peppermint. Sekarang ni, tak ada masalah lagi untuk bawa dia berjalan jauh. Dia akan rasa lebih tenang dan selesa dengan menghidu peppermint terus dari botolnya.

 

  1. Menyegarkan Nafas. Peppermint dapat membantu mencegah halitosis dan melegakan sakit gigi dengan sifat penyejukan / kebas. Dalam botol semburan, gabungkan air dengan beberapa tetes peppermint. Saya suka menyimpannya dalam beg tangan saya. semburkan 1-2 kali ke bahagian belakang mulut anda bila perlu. Yumm!!!

 

  1. Penghalau Bug Asli Kutu, semut, nyamuk, labah-labah, dan juga lipas tidak suka bau peppermint. Anda boleh mengggunakannya untuk menghalau serangga.

 

  1. Melegakan Sunburn Dan Keradangan Kulit. Adakah terlalu banyak terdedah di bawah sinar matahari? Peppermint menyejukkan dan menenangkan apabila disapu secara topikal. Saya suka menambah witch hazel + gel aloe vera + 10 tetes lavender dan 10 tetes pepeprmint ke sedikit botol semburan. Goncangkannya, dan semburkan ke seluruh kulit anda setelah seharian penuh di bawah sinar matahari.

 

  1. Syampu DIY. Peppermint boleh sangat menenangkan kulit kepala anda – terutama bagi mereka yang mengalami kelemumur. Gabungkan dengan essential oil rosemary untuk campuran yang mendorong pertumbuhan rambut.

 

 

 

Bagaimana anda menggunakan peppermint essential oil?

Boleh share dengan saya!!!